Fonus

Det är långt mellan varven nu och det beror på att dagarna går så himla fort! 
Mycket roliga spelningar och helrenovering av 3 r.o.k. gör att dagarna lätt fylls. Jag och Mats lägger varje ledig minut på lägenheten och det kommer bli fint fastän det ser ut som en byggarbetsplats just nu:)

Skivan är färdiginspelad. Nu är mixning, mastering, skivomslag och pressning kvar innan den släpps i förhoppningsvis slutet av december.

Jag brukar sjunga på begravningar och anlitas då av Fonus Öst. Så här stod det i Linköpingsposten om det:



Solist i samarbete med begravningsbyrå

 

Lotta Källström har det där som är så svårt att beskriva. En gnista och värme som ger en stark utstrålning. Det måste onekligen vara en stark tillgång i hennes arbete som artist. Här möter hon människor i livets alla skeden. Ofta i sorg, eftersom hon nu har ett utökat samarbete med Fonus Öst, regionens ledande begravningsbyrå.


Om Lotta Källström skulle få önska sig något i livet, så skulle det vara mer musik. I de flesta sammanhang, inte minst när det gäller begravningar. Att sjunga på en begravning är ”stort” och precis lika speciellt som när man sjunger på dop, bröllop eller andra viktiga händelser.

-    Vissa saker känns helt enkelt bättre i hjärtat än andra, konstaterar Lotta Källström. När jag sjunger på en begravning känns det som att jag bidrar till en starkare och vackrare ceremoni. För jag ser ofta hur musiken påverkar de anhöriga på ett positivt sätt. Den öppnar upp minnen och skapar en slags närhet som kan vara svår att sätta ord på, men som känns oerhört tydligt för alla medverkande.

Lottas samarbete med Fonus Öst har vuxit successivt och idag tar hon uppdrag i hela Östergötland.

-    Många känner igen mig efter mina år på Radio Östergötland och Kanal Lokal, där jag bland annat varit programledare. Andra har varit på mina konserter och då kanske hört en sång de och den avlidne tyckt om. Då händer det att det kommer önskemål om just den sången. Det väcker alltid starka känslor.

Personliga begravningar
Att Fonus Öst är föregångare i begravningsbranschen är något Lotta definitivt kan hålla med om. Hon ser hur kunderna bemöts positivt utifrån sina egna önskemål och tankar, för att skapa så personliga och vackra begravningar som möjligt. Fonus Öst arbetar sedan några år tillbaka med ”Nya tidens begravningar” – ett koncept som bygger på att kunden själv kan vara med och påverka och utforma begravningen som de vill. Det här är en tanke som tilltalar Lotta och hon ser ofta exempel på hur fint och uppskattat det kan bli för alla inblandade.

-    Självklart önskar sig många traditionella låtar, till exempel är fortfarande ”Där rosor aldrig dör” väldigt uppskattad bland äldre. Men det kommer allt mer personliga och ”udda” önskemål, något som jag tycker är väldigt roligt. Sedan är det förstås mer jobb för mig att repa in låtarna, säger hon med ett leende, men det får jag ta. Allt arbete är värt den tid det tar, när man sedan möter en nöjd och tacksam kund.

Vita arkivet
Lotta är själv inte rädd för döden. Inte nu längre. Men hon har bestämt sig för att fylla i Vita Arkivet som en hjälp till sina egna anhöriga, den dag det blir aktuellt. Här kan man skriva in allt från val av kista, blommor och musik till viktig information om försäkringar, bankkonton och eventuella värdepapper.

- På min egen begravning ska det bli mycket musik! Det svåra är att välja låtar, eftersom jag har så många favoriter. Men måste jag nämna något så får det blir Eva Cassidys ”What a Wonderful World”. Jag kan också tänka mig att någon av mina vänner framför Ulf Holmertz ”Tack för en dag”. Jag var den som gjorde den allra först och den säger precis det jag försöker leva efter. Man ska vara tacksam för det man har!

 Text: Barbro Edmark Wilén


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0